رایمند؛ زیر پوست نرم‌افزار صندوق‌های قرض‌الحسنه

  • وب سرویس‌های مورد استفاده: اعتبارسنجی  –  احراز هویت  – استعلامی و تبدیلی  – بانکی حسابی

فعالیت شرکت رایمند از سال ۱۳۸۱ شروع شده است. این شرکت نرم‌افزاری از همان ابتدای فعالیتش، روی برنامه‌نویسی و تولید نرم‌افزارهای قرض‌الحسنه متمرکز بوده است. APIهای فینوتک از سال ۱۳۹۷ به نرم‌افزارهای حسابداری، قرض‌الحسنه و مالی اعتباری رایمند اضافه شدند. در فینوتک، اسم شرکت رایمند و صندوق‌های قرض‌الحسنه، همیشه با لبخند و روشنی به زبان می‌آید. قصه رایمند را از زبان حسین ناجی، مدیرعامل این شرکت بخوانید.

بیشتر از ۵۰ سال است که مردم ایران پول‌هایشان را به صندوق‌های قرض‌الحسنه می‌سپارند؛ یعنی از دهه چهلم شمسی. این صندوق‌ها پاسخی سنتی به مشکلات روزمره‌اند. روشی برای آسان‌تر کردن زندگی‌ مردمانی که دسترسی‌شان به منابع ثروت محدود است و هر روز هم محدودتر می‌شود. شاید بتوان خانه بزرگ این صندوق‌ها را نواحی مرکزی ایران، در  استان اصفهان دانست. اصفهان حدود  40 سال است که پایتخت صندوق‌های قرض‌الحسنه ایران به حساب می‌آید.

حسین ناجی در اینباره می‌گوید:

حسین ناجی، مدیرعامل شرکت رایمند با افتخار و لبخند گفت: «بیشترین تعداد قرض‌الحسنه‌های کشور در اصفهان ثبت شده است. مردم این شهر تصمیم گرفتند در مقابل امواج و جریان‌ روزهای سخت، به نفع روشنی زندگی کنار هم بایستند.»

ناجی گفت: «قرض‌الحسنه‌های اصفهان ارتباطات کم‌وبیش منسجمی دارند. شبکه‌ای که می‌توان گفت حتی با بانک‌ها هم رقابت می‌کند. ساده‌ترین دلیلش هم این است که انگار اصفهانی‌ها خاطرجمع‌ترند که سرمایه‌شان را به‌جای بانک، به قرض‌الحسنه محله خودشان بسپارند. جایی که رئیس و کارمندانش را به چهره می‌شناسند و هر روز در کوچه‌ و پس‌کوچه از کنار هم می‌گذرند، به هم نگاه می‌کنند و با هم سلام و احوالپرسی می‌کنند.»

حسین مرد جوانی است که بیست سالی هست همکار و یار صندوق‌های قرض‌الحسنه است. داستان او با این صندوق‌ها و کمک‌هایش به رشد آنها و توانمند ساختنشان، موقعی شروع شد که خودش هم تازه اول راه حرفه‌ای‌اش بود. راهی که  با تولید نرم‌افزار تحت ویندوز برای صندوق‌های قرض‌الحسنه شهر خودش شروع شد و به امروز رسید که در رایمند، شرکتی که خودش مؤسس آن است، به کمک ۷ نفر دیگر، نرم‌افزار بیش از ۵۰ صندوق، تعاونی و موسسه مالی را تأمین می‌کند.

رایمند مثل هر شرکت تجاری دیگری، اهداف انتفاعی‌اش را دنبال می‌کند؛ ولی  از این نظر که هم‌ردیف و هم‌تراز با آن، اهداف اجتماعی‌ مخصوص به خودش را نیز محقق کرده است، بی‌نظیر است.  تا پیش از آن امور جاری صندوق‌های قرض‌الحسنه خمینی‌شهر به شیوه سنتی پیش می‌رفت ولی با مداخله و کمک‌های حسین ناجی و شرکت رایمند، حالا چند سالی هست که صندوق‌ها به‌روز‌تر و کارآمدتر در مسیرشان پیش‌ می‌روند.

همکاری رایمند با فینوتک، پلتفرم بانکداری با

داستان شروع یک همکاری جدید بین رایمند و فینوتک

پای فینوتک و خدمات بانکداری باز خیلی وقت پیش به این قصه باز شد. موقعی که فینوتک خودش هم شکل و شمایل امروزش را نداشت. هفت سال پیش  حسین ناجی در تهران در جشنواره‌ اینباک شرکت خدمات انفورماتیک، با سامانه کیلید شد. آشنایی با سامانه کیلید، کار حسین ناجی برای ارسال تراکنش‌های قرض‌الحسنه‌ها را آسان‌تر کرد. ولی با تأسیس فینوتک در سال ۹۵ و  خدماتش در حوزه وب‌سرویس‌های بانکی و راه‌کارهای بانکداری باز، سر و شکل ماجرا کمی عوض شد. راهکارهای فینوتک درست همان جایی که باید به کمک حسین ناجی آمدند تا برای صندوق‌های قرض‌الحسنه شهر همراه بانک و اینترنت بانک طراحی کند.

 حالا، در سال ۱۴۰۰ هفت سالی می‌شود که حسین ناجی از راهکارهای فینوتک برای انتقال وجه، در سرویس‌های اعتبارسنجی مشتری و تبدیل شماره کارت به شبا در نرم‌افزار صندوق‌های قرض‌الحسنه استفاده می‌کند. او می‌گوید خدمات فینوتک از جنبه‌های مختلف کار او و قرض‌الحسنه‌ها را آسان کرده‌ است.

قرض‌الحسنه‌های امروز مرز سیستم‌های پولی و بانکی دولتی و نهادهای مردمی را از میان برداشته‌اند. حالا دیگر آنچه ذاتاً غیررسمی تلقی می‌شد، از هر روش رسمی‌ای هم رسمی‌تر است!

و در این میان، زیر پوست روش‌های قدیمی، فینوتک دستی نامرئی است که کار را آسان کرده است. تغییر وضعیت قدیمی گاهی چندان هم آسان نیست؛ اما راه‌حل‌های تازه همیشه می‌توانند کیفیت خدمات را بهبود می‌بخشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.