برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

همکاری بانک‌ها و فین‌تک‌ها، پلی به سوی بانکداری باز

قوانین، رقابت و تغییرات بازار، سه عامل تاثیرگذار روی مدل‌های تجاری سنتی بانک‌ها هستند. دستورالعمل دوم خدمات پرداخت (PSD2)، راه را برای ورود شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در حوزه فعالیت‌های مالی باز کرده است. ورود این تازه واردان و استقبال بی‌نظیر مشتریان از خدمات نوین بانکی، بانک‌ها را به فکر تغییر رویه خود انداخته است. برای ایجاد تغییرات لازم، باید بانک‌ها و فین‌تک‌ها با هم همکاری کنند تا با استفاده از وب سرویس‌های بانکی بتوانند خدمات نوینی ارائه دهند. اگرچه ایجاد تغییرات، کار ساده‌ای نیست، اما برای هر دو طرف، پتانسیل تجاری بی‌نظیری به ارمغان می‌آورد.

آغاز همکاری بانک و فین‌تک

دستورالعمل دوم خدمات پرداخت (PSD2)، در بانک های اروپایی تحولی به راه انداخت و آنان را ملزم کرد تا خدمات پرداخت خود را با کمک وب‌ سرویس‌های بانکی (APIها) به ارائه دهندگان شخص ثالث یا TPP ها عرضه کنند. با کمک وب‌ سرویس‌ها بانک‌ها می‌توانند طراحی و تولید محصولات و خدمات خود را دگرگون کنند و تجربه دیجیتالی متفاوتی را رقم بزنند. همچنین می‌توانند سامانه‌های قدیمی را توسعه داده و آن‌ها را به پلتفرم‌های مناسبی برای توسعه دهندگان تبدیل کنند.

به کمک اپلیکیشن‌ها و محصولات متفاوتی که توسعه دهندگان ارائه می کنند، بانک‌ها می‌توانند پلتفرم‌های بانکی را در اختیار مشتریان‌شان قرار دهند. طراحی پلتفرم‌ها بر اساس وب‌ سرویس‌های بانکی و معماری میکروسرویس است که امنیت و به اشتراک‌گذاری اطلاعات را ارتقا می‌دهد.

این همکاری، فرصتی خارق العاده برای بانک می‌آفریند، زیرا به عنوان مشاوری قابل اعتماد، بخشی از زندگی دیجیتالی مشتریان‌شان می‌شوند و به آنان کمک می‌کنند تا مسائل مالی خود را بهتر مدیریت کنند. با این وجود، دستورالعمل دوم خدمات پرداخت، فرصتی نامحدود برای فعالیت رقبای غیر بانکی نیز ایجاد کرده است. این ارائه دهندگان خدمات پرداخت، سرمایه، تکنولوژی به روز و مشتری کافی را برای فعالیت در بازار در اختیار دارند و می‌توانند منابع مالی را جذب کنند و تراکنش ها را مدیریت کنند. ظرفیت‌های این رقبا، بانک‌ها را در معرض طرد شدن از چرخه خدمات مالی قرار داده است.

اگرچه روش های سنتی پرداخت، زیرساخت خوبی داشته و مشتریان استفاده از آن‌ها را یاد گرفته‌اند، اما رویکردهای نوین سریع تر، راحت‌تر و چند کاناله هستند.

بانک‌ها برای حفظ موقعیت خود در این بازار نوین، باید با ارائه‌دهندگان شخص ثالث همکاری کنند و از ابتکارت و نوآوری‌های آنان برای ارائه خدمات مالی، حداکثر استفاده را ببرند. قدرت نفوذ و تکنولوژی به روز فین‌تک‌ها، بانک‌ها را در این بازار رقابتی زنده نگه می‌دارد.