وب ‌سرویس بانکی چیست؟

آیا می‌دانید وب سرویس یا API چیست؟ دو اپلیکیشن یا نرم افزار را در نظر بگیرید که از هم مجزا هستند؛ وب سرویس یا API  رابطی است تا این ۲ برنامه با هم تبادل اطلاعات داشته باشند.

چرا وب سرویس‌ها مهم‌اند؟

اصل، تبادل اطلاعات است. کاری که بیشتر شرکت‌ها انجام نمی‌دهند! تمرکز شرکت‌های بسیاری تنها روی عملکرد و کارایی داخلی است و تلاش‌ می‌کنند تا با داشتن یک «پلتفرم بسته» از اطلاعات تراکنش‌ها محافظت کنند. در حالیکه اقتصاد پیشرفته جهانی می‌گوید اقتصاد یک شرکت موفق باید بیرونی باشد و نباید در ارائه یا تبادل اطلاعات خساست به خرج دهد. به عبارت بهتر، برای پیشرفت باید نوعی همکاری بین سازمانی اتفاق بیافتد و راه حل این کار، ارائه وب سرویس یا API است.

حالا دیگر شرکت‌های موفق فهمیده‌اند که اطلاعات، کلید اصلی ارائه محصولات و خدمات آن‌هاست. آنها می‌خواهند که این تبادل اطلاعات و ارائه سرویس‌ها با یک راهکار امن و دقیق صورت گیرد و از همین رو به ارزش و اهمیت وب سرویس یا API واقف شده‌اند.

جالب است بدانید با افزایش قیمت سهام شرکت‌ها، تعداد فراخوانی وب سرویس یا API آن‌ها هم افزایش می‌یابد. یعنی حتی اگر دلایل علمی و اثبات‌پذیر را هم کنار بگذاریم، صرفا بر اساس تجربه باید پذیرفت که استفاده از API  مستقیما به پیشرفت و رشد کسب و کار می‌انجامد. یک سیستم ارائه API  کارآمد، اکوسیستمی را شکل می‌دهد که به موجب آن بتوان برای خود شرکای جدید توسعه پیدا کرد و به این ترتیب، به مشتری بیشتر و به سبب آن، به درآمد بیشتر دست پیدا کرد.

پیش‌بینی نیاز مشتری کار ساده‌ای نیست و اگر اکوسیستم مبتنی بر API موجود باشد می‌توان با ردیابی مسیر مشتری، قدم‌های بعدی او را حدس زد. این بدین معناست که به اشخاصی خارج از سازمانتان، اجازه دسترسی به اطلاعات را می‌دهید و جریان‌های درآمدی جدیدی را با هم تقسیم می‌کنید. البته اگر می‌خواهید آسوده‌خاطر باشید، امکان کنترل اطلاعات نیز وجود دارد و می‌نوانید دسترسی به آنها را با پروتکل‌های خاصی محدود کرد.

از وب سرویس بانکی چه چیزهایی می‌دانید؟

 بانک‌ها به منظور پاسخگویی به نیاز طیف وسیعی از مشتریانشان (شامل کسب و کارها، اشخاص و شرکت‌ها) نسبت به طراحی وب سرویس‌های بانکی متنوع و امن اقدام می‌کنند. با API ها سیستم‌های مالی می‌توانند به صورت یکپارچه اما امن، دسترسی به اطلاعات را امکان‌پذیر سازند و تراکنش‌ها را پردازش کنند.

در ایران نیز بانک‌ها به ارائه وب سرویس‌های بانکی روی آورده‌اند و هر بانک بنا به درخواست مشتریان، وب‌سرویس‌های بانکی متفاوتی ارائه می‌کند. از مهم‌ترین این وب سرویس‌ها می‌توان به «وب‌سرویس واریز وجه به حساب دیگران» و «وب سرویس‌های استعلام» اشاره کرد. مانند استعلام شماره شبا، استعلام شماره کارت، استعلام شماره حساب، دریافت گردش و مانده حساب و همینطور وب‌ سرویس‌های تبدیلی مانند تبدیل شماره حساب به شماره شبا و تبدیل شماره کارت به شبا.

در این میان فینوتک بستری برای ارائه وب سرویس‌های مختلف ایجاد کرده است تا بتوان با یک API از خدمات بانک‌ها، بازار سرمایه، شهرداری و سازمان‌های خدماتی استفاده کرد. دسته بندی این وب‌سرویس‌ها به شرح زیر است:

۱- وب سرویس های بانکی

وب‌سرویس‌‌های بانکی این امکان را به وجود می‌آورند تا هر آنچه از طریق اینترنت بانک قابل انجام است در نرم افزار شرکتی مهیا شود. به طور مثال با وب‌سرویس انتقال وجه پایا می‌توان از طریق نرم افزار شرکت یا پنل سایت، واریز وجه به حساب‌های مختلف را انجام داد. این API های بانکی امکانات لازم برای تصفیه حساب از طرق مختلف مانند کارت به کارت، حساب به حساب و پایا را ایجاد می‌کنند.

۲- وب سرویس‌ بازار سرمایه

وب‌ سرویس‌های بورس دسته دیگری از وب‌ سرویس‌هایی هستند که فینوتک ارائه می‌کند. این APIها در اختیار کسب و کارهایی که به اطلاعات صورت‌های مالی و کدال، اطلاعات بازار بورس و فرابورس، اطلاعات طلا، فلزات و ارز نیاز دارند ، قرار می‌گیرند و امکان تحلیل را فراهم می‌کند.همچنین سرویس سجام نیز از طریق API قابل فراخوانی است.

۳- وب سرویس‌ شهرداری

سومین دسته وب‌سرویس‌ها مربوط به خدمات ارائه شده توسط شهرداری و استعلام قبوض خدماتی است. نمونه‌ای از این وب سرویس، خدمات شهرداری مشهد است که وب سرویس اطلاع زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه یا استعلام ظرفیت پارکینگ را شامل می‌شود.

۴- وب سرویس قبوض خدماتی

از طریق این API می‌توان مبلغ قابل پرداخت و مهلت پرداخت قبوض خدماتی (قبض آب، برق، گاز، تلفن ثابت و همراه ) را دریافت کرد. فینوتک با تجمیع API ها سرویسی کاربردی برای استعلام تمامی قبوض ایجاد نموده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.