API؛ آخرین چاره‌ پیش رو

بیش از ۱۰ سال از بحران اقتصادی ۲۰۰۸ می‌گذرد اما هنوز همه بانک‌ها در سراسر جهان با تبعات آن دست و پنجه نرم می‌کنند و روند درآمدی آنها کاهش داشته است. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری جهانی در فین‌تک، در نیمه اول سال ۲۰۱۸ با رکورد بالاتر از ۵۸ میلیارد دلار روبرو شده و این رقم، از کل سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۷ بیشتر است و خوب است بدانید این اتفاق با ۸۵۷ تراکنش مالی رخ داده است. این اعداد و ارقام چه چیز را به ذهن ما می‌رسانند؟

شاید حقیقت در همین چند سطر مستتر باشد: «اگر نمی‌توانید رقبا را از میدان به در کنید، پس به آنها بپیوندید». این توصیه، از سوی بانکداری باز خطاب به همه بانک‌ها ارائه می‌شود. اگر آنها با فین‌تک‌ها همکاری کنند و خود را از بهترین ویژگی‌های آنها بهره‌مند سازند می‌شود از نتیجه‌ای که حاصل می‌آید با عنوان یک دریچه رو به اقتصاد زیبا یاد کرد! چرا؟ به این دلیل که در این صورت، امکان دسترسی به اطلاعات تراکنشهای گسترده، به همراه کلان‌داده و تکنیکهای هوش مصنوعی فراهم می‌شود، چراکه این بستر به فین تک‌ها داده شده تا «استراتژی کسب و کار»، «تجزیه و تحلیل» و «شخصی سازی» را پیاده سازی کنند.

اگر قرار باشد باشد این نکته را بیشتر روشن کنیم، توجه شما را به این مثال جلب می‌کنیم: تصور کنید که بخش بانکداری مانند صنعت مخابرات، نسبت به استانداردهای جهانی، باز باشد، پس، تایپ ده‌ها رقم بر روی تلفن، جای خود را به یک تماس از هر نقطه از جهان می‌دهد.

وقت آن رسیده که باور کنیم  APIها از زیرساخت‌هایی اختیاری به ابزاری الزامی تغییر کرده‌اند زیرا به بانکها این فرصت را می‌دهند تا در یک فضای رقابتی موفق شوند و مسیر این موفقیت نیز به نوعی سهل ممتنع است:  API ها به جای تقویت مجدد نوآوری، توانایی توسعه سریع محصول را از طریق جمع آوری نرم افزار های کاربردی موجود، فراهم می‌کنند.

چه کسی فکرش را می‌کرد روزی برسد که بانک‌های دیجیتالی محض بر بانک‌های سنتی برتری پیدا کنند؟ چطور ممکن است چیزی که در یک کامپیوتر یا یک تلفن همراه جا شده بالاتر از یک بانک بزرگ با ساختمان غو‌ل‌پیکر باشد؟

وقتی سیستم‌ها و خدمات بانک‌های دیجیتالی، به صورت پیمانه‌ای و بر پایه API  باشد، این اتفاق، ساده می‌شود. بانک های دیجیتالی به عنوان شرکای نوآوری فعالیت می‌کنند. آنها هم به بانک‌های سنتی و هم به  فعالان بزرگ در دیگر صنایع  خدمت می‌رسانند، یعنی صنایعی مانند مخابرات، تکنولوژی، خرده فروشی و در کل صنایعی که به خدمات مالی علاقه مند هستند.

بانک Starling، اولین بانک وام دهنده بریتانیا بوده است که برای ارائه خدمات خود، از توسعه دهنده API استفاده کرده است. این بانک با اسناد کامل و محیط آزمایشی جعبه شنی یا امنیت رایانه  کار می‌کند. برخی از بانک های دیجیتالی محض، API  هایی را به دیگر بانکها و فین‌تک ها ارائه می‌کنند تا به سرعت، ظرفیت هایی دیجیتالی بسازند. به عنوان مثال، Monzo، خدمات حساب جاری،کارت های اعتباری، انتقال پول با موبایل، تجزیه و تحلیل هزینه و ادغام با دیگر اپلیکیشن های پرداخت را ارائه می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.