API؛ یک خوشبختی مقیاس‌پذیر اقتصادی

مدت‌هاست گردانندگان بانک‌های بزرگ سراسر جهان به یک نتیجه واحد رسیده‌اند:

آنها باید سیستم «بانکداری باز» را راه‌اندازی کنند وگرنه در عرصه تنگاتنگ رقابت، متحمل باخت می‌شوند. چراکه مشتریان وفادار خود را اگر از دست ندهند، دلسرد می‌کنند؛ مگر مشتریان بانک‌ها چه کسانی هستند؟ انسان‌هایی همانند خودشان که می‌خواهند بیشترین فعالیت‌ها و کنش‌های اقتصادی را در کمترین زمان و به ساده‌ترین شیوه‌های ممکن به انجام برسانند. در کنار هم قرار دادن این همه صفت تفضیلی ِ «ترین» در مناسبات بانکی و اقتصادی، راه‌حل‌های تازه‌ای دارد که API  از جمله آنهاست. با API ها سیستم‌های مالی می‌توانند به صورت یکپارچه اما امن، دسترسی به اطلاعات را به اشتراک بگذارند و تراکنش ها را پردازش کنند.

برای ادامه موضوع یک مثال می‌زنیم:

یک تمثیل معروف قدیمی وجود دارد که می‌گوید خوشبختی مانند داشتن تلفن است. هرچه تعداد بیشتری از آن بهره‌مند باشند، سهم بهره‌مندی و استفاده هر فرد نیز بیشتر می‌شود. حال، می‌توان در تبیین اهمیت API ها به چنین ماجرایی اشاره کرد! هر چه تعداد بیشتری از اپلیکیشن‌های کاربردی و بازارهای آنلاین خود را به API  مجهز کنند، سیستم بانکداری نوین گسترده‌تر، امکان همکاری بیشتر و میزان خوشبختی تجاری افراد مرتبط با موضوع، بالاتر می‌رود!

در سال ۲۰۱۸، بانکو بیلبائو ویسکایا آرخنتاریا، یا BBVA، اولین بانک اصلی اروپایی شد که به صورت کامل PSD2 را اجرا کرد. یعنی هشت تا از API های اصلی خود را در اسپانیا راه اندازی کرد. وقتی بدانیم برای امری مثل اعطای وام، از API ها برای چک‌های اعتباری استفاده می‌شود، دلیل این پیش‌قدمی برایمان روشن می‌شود. ضمن اینکه این استفاده، به راحتی می‌تواند گسترش یابد تا وام‌های بیشتری را در مورد محصولات ساده پوشش دهد، همچنین پرداخت‌های اتوماتیک را نیز شامل شود. مدیریت سرمایه گذاری و تجارت، هنوز بخش‌هایی نوظهور هستند که مورد توجه بانک‌های بزرگی هستند که مشتریان شرکت‌های بزرگ را مورد هدف قرار داده‌اند.

بررسی کردن اطلاعات مشتریان بدون در خطر انداختن امنیت آنها، نیاز امروز فعالان اقتصادی است که API  آن را در اختیارشان قرار می‌دهد. از همین رو، جالب است بدانید YOLT با مالکیت بانک ING اولین ارائه‌دهنده شخص ثالث (TPP) است که به‌صورت موفق ارتباطات API را تکمیل کرد و تحت قوانین بانکداری باز فعالیت خود را انجام داد و سپس با ۹ بانک اصلی بریتانیا همکاری کرد.

Deposit Solutions ، پلتفرمی طراحی کرده که به بانک‌ها این امکان را می‌دهد تا محصولات سپرده‌گذاری شخص ثالثی را از طریق حساب‌های مشتریان ارائه کند. بنابراین، بانک‌ها می‌توانند خدمات خود را توسعه دهند بدون اینکه لازم باشد کانال‌های توزیع جدیدی ایجاد کنند یا فروشگاه‌هایی در مناطق جغرافیایی جدید راه‌اندازی کنند. استفاده از این پلتفرم به راه‌اندازی API  وابسته است.

همه شرکت‌های خدمات مالی کهAPI  را به عنوان یک راهکار جدید برای مناسبات مدرن اقتصادی امروز پذیرفته‌اند می‌دانند که اگر غیر این صورت باشد، به جرم واسطه بودن توسط مشتریان خود حذف می‌شوند، چراکه API ها امکان ارتباط بی‌واسطه بین دو سیستم نرم‌افزاری را فراهم می‌کنند. دقیقا به همین دلیل، بانک‌ها نیز با حمایت از توسعه API ها، یا رویکرد انطباق‌گرایی و هماهنگ‌سازی را در پیش گرفته‌اند یا در قالب یک حرکت استراتژیک در حال بهبود اپلیکیشن‌های خود هستند. به هر حال نیاز امروز مشتری این است که از طریق دیگری به حساب‌های بانکی، کارت‌های اعتباری و وام‌ها دسترسی داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.