API چیست؟

api چیست؟ در این مقاله به این پرسش پاسخ خواهیم داد!

ممکن است در دنیای دیجیتال امروزی که کسب‌و‌کارهای کوچک دائما به دنبال راهی برای ساده‌سازی فرآیندهای خود برای مشتریان و بهبود کارایی هستند، این مفهوم را بارها شنیده باشید. در واقع یکی از ابزارهایی که انقلابی در عملکرد کسب‌وکارها به پا کرده است، رابط برنامه‌نویسی کاربردی است که معمولا با نام api شناخته می‌شود.

در این مقاله ضمن تعریف api به زبان ساده، خواهیم گفت که چگونه می‌توان از آن در بهینه‌سازی کسب‌وکار و تسریع رشد آن استفاده کرد‌.

api چیست؟

api چیست؟ به زبان ساده

ساده‌ترین تعریف این است که api پلی است که برنامه‌های نرم‌افزاری مختلف را قادر می‌سازد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و تبادل اطلاعات داشته باشند. این رابط با مجموعه‌ای از قوانین و پروتکل‌ها، امکان تبادل داده‌ و عملکرد بین سیستم‌ها را نیز فراهم می‌سازد.

یک api از ۲ جزء مهم تشکیل شده است: درخواست و پاسخ.

هنگامی که یک برنامه نرم‌افزاری می‌خواهد به داده‌ها دسترسی داشته باشد، یا از عملکرد خاص برنامه دیگری استفاده کند، درخواستی را با api می‌فرستد. api درخواست را پردازش کرده و پاسخی را ارسال می‌کند و در نهایت داده‌ها یا عملکرد درخواستی را ارائه می‌دهد.

در واقع این مفهوم شبیه به UI عمل می‌کند، با این تفاوت که به جای انسان، نرم‌افزار با نرم‌افزار ارتباط برقرار خواهد کرد. تصور کنید که برای اپلیکیشین کسب‌وکارتان به سرویس گوگل مپ نیاز دارید؛ در این حالت یک api رابط اپ شما با گوگل مپ می‌شود.

۴ مورد از رایج‌ترین موارد استفاده از api برای کسب‌وکارها

حال که کمی درباره api دانستید، بهتر است درباره اینکه کاربرد api چیست و اینکه در کسب‌وکارها چه استفاده‌هایی از آن می‌شود هم صحبت کنیم. حالا که به‌نظر می‌رسد API در دنیا یک خوشبختی مقیاس‌پذیر اقتصادی به حساب می‌آید و استفاده از آن در هر کسب‌وکاری ضروری است؛ ۴ مورد از متداول‌ترین دلایلی که کسب‌وکارها از پلتفرم‌های ارائه‌دهنده API استفاده می‌کنند را بخوانید:

۱) فرآیند پرداخت

یکی از موارد رایج استفاده از api برای صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین، انجام فرآیند پرداخت مشتری است. درگاه‌های پرداخت مانند شاپرک و زرین پال apiهایی هستند که سایر کسب‌و‌کارها می‌توانند از آنها برای پرداخت ایمن وب‌سایت خود استفاده کنند. علاوه بر درگاه، برخی از فعالیت‌های بانکی پیش از پرداخت مانند استعلام شبا، تبدیل شماره کارت به حساب و… نیز از مواردی هستند که کسب‌وکارها به آن نیاز دارند.

۲) مدیریت سرمایه

apiها علاوه بر پرداخت، نقش مهمی در مدیریت سرمایه دارند. همواره یکی از وظایف مهم بخش مالی شرکت‌ها مدیریت حساب‌ها و سرمایه سازمان است؛ امروزه  api می‌تواند به‌صورت خودکار موجودی و سرمایه شرکت را ردیابی کند. حتی در برخی کشورها مدیریت سرمایه توسط api به‌گونه‌ای است که پیشنهاداتی برای مدیریت بهتر آن به صاحب حساب می‌دهد.

۳)اضافه شدن خدمات پرطرفدار به نرم‌افزار کسب‌وکار

Api می‌تواند به بهبود تجربه کاربری هم کمک کند. اضافه شدن برخی خدمات پرطرفدار می‌تواند تقاضای استفاده از نرم‌افزار شما را بیشتر کرده و میزان رضایت از کسب‌وکار شما را بالاتر ببرد. برخی سرویس‌ها مثل استعلام قبض موبایل، استعلام خلافی خودرو و… از جمله این apiها هستند.

۴) مدیریت ارتباط با مشتری

می‌توان apiها را با سیستم مدیریت ارتباط مشتری یکپارچه کرد. با اتصال CRM کسب‌وکارتان با سایر برنامه‌ها می‌توانید داده‌های مشتری را متمرکز کرده و از تجربه او در طول عملیات خرید و تبدیل وی به مشتری وفادار اطمینان حاصل کنید.

۵) اتوماسیون بازاریابی

 apiها به صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و متوسط قدرت می‌دهند تا بخشی از فعالیت‌های بازاریابی را خودکار کنند. با ادغام پلتفرم‌‌های اتوماسیون بازاریابی مانند Mailchimp یا HubSpot، کسب‌‌وکارها می‌‌توانند کمپین‌های ایمیلی خود را اتوماتیک کرده، فهرست‌های مشتریان را تقسیم‌‌بندی کنند و میزان اثربخشی فعالیت‌های مارکتینگی خود را اندازه بگیرند.

کدام api  برای کسب‌وکار من مناسب است؟

چطور api مناسب کسب‌وکار خودم را پیدا کنم؟

بعد از اینکه به پاسخ کاربرد api چیست رسیدیم، بهتر است بدانید که اگر به عنوان صاحب یک کسب‌و‌کار قرار است از انواع api استفاده کنید، کدام وب‌سرویس برای شما مناسب است؟

برای انتخاب api مناسب کسب‌وکارتان این ۴ قدم را فراموش نکنید:

۱-شناسایی نیازهای کسب‌وکارتان

صاحبان کسب‌وکار ابتدا باید نیازها و اهداف خاص خود را شناسایی کنند. با درک این الزامات، عملکردهای مورد انتظارتان از وب‌سرویس را اولویت‌بندی کنید. این مرحله به سازمان و استراتژی خودتان وابسته است.

۲-تحقیق درباره ارائه‌دهندگان api

پس از شناسایی نیازها، شرکت‌هایی که api موردنظر را ارائه می‌کنند، بررسی کنید. ارزیابی ویژگی‌ها، مستندات، کیفیت سرویس و شهرت و سابقه فعالیت ارائه‌‌دهنده api برای اطمینان از هم‌سویی آن با الزامات کسب‌وکار ضروری است. در این مرحله وب‌سایت پلتفرم‌های مختلف را بررسی کرده و در صورت نیاز به مشورت بیشتر با واحد فروش آنها تماس بگیرید.

۳-مطمئن شدن از امنیت سرویس

هنگام انتخاب یک api، امنیت باید در اولویت باشد. به‌عنوان صاحب مشاغل کوچک/متوسط باید اقدامات امنیتی از جمله رمزگذاری داده‌ها، روش‌های احراز هویت و انطباق با استانداردهای صنعتی را ارزیابی کنید.

۴-ارزیابی مقیاس‌پذیری

apiهایی را انتخاب کنید که مقیاس‌پذیر بوده و این قابلیت را داشته باشند که توسط تیم فنی شما بسط داده شوند. بررسی اینکه آیا api می‌‌تواند افزایش حجم داده، ترافیک کاربر و الزامات عملکردی اضافی را در آینده مدیریت کند، بسیار مهم است.

در آخر، فراموش نکنید که با انتخاب api  متناسب با نیاز کسب‌وکارتان، باعث افزایش اعتبار و کسب سود بیشتر خواهید شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.