برای مشاهده یافته ها از کلید Enter و برای خروج از کلید Esc استفاده کنید.

آشنایی با بانکداری باز (Open Banking) و مزایای آن

بانکداری باز (Open Banking) رویکردی است که به ارائه‌دهندگان خدمات مالی اجازه می‌دهد تا با استفاده از وب‌‌سرویس‌های بانکی، به اطلاعات مالی مشتریان بانک‌ها دسترسی آزاد داشته باشند و بتوانند خدمات خاصی را بر پایه‌ی این اطلاعات به کاربران خود ارائه دهند.

بانکداری باز طیف گسترده‌ای از خدمات غیرحضوری را با خود به ارمغان آورده است، که نرم‌افزارهای مدیریت مالی شخصی می‌تواند تنها یکی از صدها نمونه‌های آن باشد و البته افراد مختلفی نظیر مدیران بانک‌ها، کارآفرینان و مشتریان نیز می‌توانند از مزایای آن بهرمند شوند.

مزایای بانکداری باز

همان طور که گفته شد، بانکداری باز می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود عملکرد و کارایی: به دلیل تنوع خدمات مشتریان می‌توانند به سرویس‌های مورد نظر خود دسترسی پیدا کرده و نیازهای مالی‌شان را برطرف کنند، که این موضوع سبب صرفه‌جویی زمان آن‌ها خواهد شد.
  • یکپارچه بودن خدمات: سیستم‌های بانکی مستقل و موجود در برنامه‌های کاربردی و اپلیکیشن‌ها، خدمات مورد نیاز مشتریان را به صورت کنترل شده و یکپارچه مدیریت می‌کند، که این پیوستگی نظم بیش‌تری به عملیات‌های مالی می‌بخشد.
  • احترام به حریم خصوصی کاربران: بانکداری باز بر پایه به اشتراک‌گذاری داده‌ها است. اما جایی برای نگرانی از بابت امنیت اطلاعات وجود ندارد، زیرا دسترسی به حساب کاربران و تبادل اطلاعات به صورت کاملاً رمزنگاری می‌شود. و انجام هیچ از مراحل آن نیز بدون اجازه کاربر ممکن نخواهد بود.

نقش و اهمیت وب سرویس‌ها در بانکداری باز

وب سرویس یا همان API، یک رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار کاربردی است، که امکان برقرای ارتباطی ایمن و ساده را بین اجزای نرم‌افزارهای مختلف فراهم می‌کند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های API امکان شخصی‌سازی آن برای مشتریان و سیستم‌های بانکداری است، که باعث می‌شود کاربران به سادگی بتوانند فعالیت‌های خود را مدیریت و کنترل کنند.

یکی از مهمترین چالش‌ها در رویکرد بانکداری باز، حفظ امنیت اطلاعات مشتریان است، زیرا آن‌ها نمی‌خواهند که اطلاعات‌شان با اشخاص ناشناس به اشتراک گذاشته شود و این نگرانی ریشه در حملات سایبری‌ای دارد که منجر به سرقت اطلاعات کاربران می‌شود. اما استفاده از وب سرویس راهکاری ساده و مطمئن برای مقابله با این حملات است، زیرا وب سرویس‌های مربوطه احراز هویت انجام می‌دهند و دسترسی‌ها را به صورت کامل، مدیریت و کنترل می‌کنند.

نقش بانکداری باز در توسعه کسب‌وکارها

شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مالی، می‌توانند با استفاده از بانکداری باز وارد دنیای رقابت دیجیتالی شوند و خدمات و محصولات خود را توسعه دهند.  مثلاً اگر قصد تولید اپلیکیشنی برای موبایل را دارید تا مشتریان از طریق آن گردش حساب، موجودی و اطلاعات مالی خود را کنترل و مدیریت کنند، می‌توانید با استفاده از وب سرویس‌های بانکی این کار را انجام دهید و دغدغه‌ای از بابت تضمین امنیت اطلاعات و دسترسی‌ها نیز نداشته باشید.

بانک‌ها در رویکرد سنتی خود خدماتی مانند مدیریت حساب و بدهی، مشاوره، سرمایه‌گذاری آنلاین و غیره را برای مشتریان‌شان نداشتند، پس بهترین فرصت برای سازمان‌های ارائه دهنده خدمات مالی این است تا از این شکاف خدمات استفاده کرده و با برطرف کردن این نیازها، برای خود جریان‌های درآمدی جدیدی را خلق کنند.

سخن پایانی

بانکداری باز، سرویسی گسترده برای دسترسی به طیف وسیعی از خدمات بانکی است. تأمین امنیت اطلاعات مشتریان و حفظ انسجام و یکپارچه بودن اطلاعات، چالش پیش‌روی این نوع از بانکداری است و به همین منظور وب‌سرویس‌های گوناگون به وجود آمده‌اند تا ارتباط ایمن و مطمئنی را رقم بزنند.

فینوتک، پلتفرمی برای ارائه خدمات بانکداری باز است و اگر در زمینه‌های اقتصادی و مالی فعال هستید، می‌توانید از زیرساخت‌های بانکداری باز آن، به منظور ارائه خدمات بانکی شفاف، ایمن و سریع برای مشتریان خود استفاده کنید. لیست کاملی از وب‌سرویس‌ها و خدمات متنوع فینوتک را می‌توانید این‌جا مشاهده کنید.