بانکداری شرکتی: خدمات، تفاوت‌‌ها و جزئیاتی که باید بدانید

اغلب شرکت‌ها به دنبال شرکای بانکی معتمد و معتبر هستند تا خدمات متنوع، آسان و سریعی را از آنها دریافت کنند؛ «بانکداری شرکتی» در پاسخ به این دغدغه به وجود آمد. بانکداری شرکتی از مفاهیم جدیدی است که بانک‌های پیشرو و بزرگ دنیا در سال‌های اخیر بستر ارائه‌ی خدمات آن را برای مشتریان بزرگ و مهم خود آماده کرده‌اند. بانک‌ها در بانکداری شرکتی به‌عنوان نیاز اصلی کسب‌وکارهای امروزی از یک‌سو به تأمین مالی مشتریان خود می‌پردازند و از سوی دیگر خدمات بانکی متنوع را متناسب با نیازهای هر صنعت برای کمک، تسهیل و تسریع تعاملات تجاری برای زنجیره‌ی ارزش مشتریان خود فراهم می‌کنند.

به زبان ساده، بانکداری شرکتی یک مدل کسب‌وکار با چهارچوبی نظام‌مند است که با برقراری تعامل سازنده با مشتریان شرکتی، پاسخگوی نیاز‌ها و دغدغه‌های بانکی و مالی خاص آن‌هاست.

مزیت بانکداری شرکتی در چیست؟

قرن‌ها بود که بانک‌ها تنها ۲ کار مهم را انجام می‌دادند:

۱) پرداخت سود سالانه در ازای دریافت دارایی مشتریان

۲) ارائه‌ تسهیلات به مردم در ازای گرفتن ضمانت

اما بانکداری شرکتی از بانک‌ها مشاورانی قدرتمند ساخت که به سرمایه‌گذاران مشاوره‌های اقتصادی مناسب می‌دهد. این جنس از بانکداری اجازه می‌دهد پول مشتری وارد چرخه‌ی اقتصادی شود. در یک کلام بانکداری شرکتی منابع مالی مشتریانش را مدیریت می‌کند و حتی می‌تواند کار مدیریت ریسک را برای مشتریانش انجام بدهد و دارایی‌ها و بدهی‌های آن‌ها را نیز سازماندهی کند.

تفاوت بانکداری شرکتی با بانکداری سنتی

بانکداری شرکتی چه فرقی با بانکداری سنتی دارد؟

در این نوع بانکداری تمام نیازهای مشتریان شرکتی که نیازهای بانکی کاملاً متفاوتی با مشتریان دسته‌های دیگر (مشتریان بانکداری خرد، تجاری و سرمایه‌ای) دارند تحت پوشش قرار می‌گیرد. در بانکداری شرکتی، علاوه بر ارائه‌ی خدمات تسهیلاتی و تعهدات، مدیریت دریافت‌ها و پرداخت‌ها و… خدمات دیگری چون:

  • مدیریت ریسک
  • مدیریت نقدینگی
  • روش‌های دیگر تأمین مالی
  • خدمات مشاوره‌ای به مشتریان

ارائه‌ می‌شود.

تدابیر اندیشیده شده در بانکداری شرکتی به گونه‌ای است که تمامی نیازهای مالی و بانکی یک کسب‌و‌کار را در قالب خدمات و محصولات قابل ارائه به بهترین، سریع‌ترین و دقیق‌ترین شکل ممکن برآورده ساخته و ضمن کمک به مدیریت منابع مالی شرکت تلاش شود تا زمینه‌های رشد و شکوفایی مشتریان در جامعه‌ی هدف فراهم شود.

مشتریان بانکداری شرکتی چه کسانی هستند؟

این نوع بانکداری برای طیف وسیع و متنوعی از جامعه قابل استفاده است. مشتریان بانکداری شرکتی، که گاهی اوقات به آن‌ها «مشتریان عمده» هم می‌گوییم لزوماً شرکت‏‌ها و مؤسسات غیرمالی نیستند، بلکه می‏‌توانند نهادها و شرکت‏‌هایی نظیر ارگان‏‌های دولتی، صندوق‏‌های بازنشستگی و سایر مؤسسات مالی را نیز در بر بگیرند. هر شخص حقیقی یا شرکت حقوقی که با استناد به صورت‌های مالی حسابرسی‌شده یکی از ویژگی‌های زیر را داشته باشد، می‌تواند مشتری بانکداری شرکتی شود:

  • فروش سالانه بیش از ۵میلیارد ریال
  • استفاده از حداقل ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات
  • قابلیت دریافت تسهیلاتی به ارزش ۳۰ میلیارد ریال
  • مجموع سرمایه‌ و منابع مالی به ارزش بیش از ۵۰ میلیارد ریال

شرکت‌های نوپا که تازه فعالیتشان را شروع کرده‌اند، با توجه به صنعت، سرمایه‌ی اولیه و برنامه‌های توسعه‌ای و رشد، بازارها و… بررسی شده و براساس پیش‌بینی فروش ۳ سال آتی در طبقه‌بندی فوق قرار می‌گیرند.

بانکداری شرکتی خدمات خود را با هدف همراهی و کمک به شرکت‌های مذکور برای تحقق اهداف توسعه‌ای ارائه می‌کند.

خدمات ویژه بانکداری شرکتی

خدمات بانکداری شرکتی برای مشتریان

خدماتی را که در بانکداری شرکتی ارائه می‌‏شود می‌توان به ۲ بخش تقسیم کرد. بخشی از همان خدمات سنتی بانکداری که این بار در مقیاسی وسیع‏ به مشتریانی بزرگ‌تر ارائه می‌‏شود. بخش دیگر خدمات مالی ویژه‌ متناسب با نوع شرکت‌ها و مؤسساتی که از این خدمات استفاده می‌‏کنند. موارد زیر بخشی از این خدمات هستند:

  • تراکنش‌‏های بین‌المللی
  • کمک به سازمان‌ها در تأمین مالی از طریق اوراق بهادار و تأمین مالی پروژه‌‏های بزرگ
  • بیمه
  • ارائه‌ی مشاوره‏‌های بازاریابی، حقوقی، سرمایه‌گذاری و مالیاتی
  • سهامداری و مشارکت در مدیریت شرکت از طریق مالکیت بخشی از سهام آن
  • خروج از بن‌بست ارائه‌ی خدمات بانکی صرف به مشتریان
  • مدیریت ریسک، مدیریت نقدینگی، مدیریت تعهدات، مدیریت دریافت‌ و پرداخت‌، تأمین مالی و…
  • ارائه وب سرویس‌های مختلف (API) با هدف یکپارچه‌سازی خدمات بانکی الکترونیک به شرکت‌ها

تاثیر پاندمی کرونا روی روند رشد بانکداری باز شرکتی

بحران کووید-۱۹ باعث تسریع روند نوآوری و دیجیتالی شدن فرآیندها در بانکداری شد. بانک‌ها با چالش مداوم آمادگی برای واکنش به سلسله تغییرات و بحران‌ها مواجه هستند. این اتفاق بی‌سابقه نیاز به نوآوری را تسریع کرد و بانکداری شرکتی به‌عنوان یکی از روش‌ها برای رودررویی با این چالش بود. از زمان شیوع ویروس کووید-۱۹ تقریباً از هر چهار بانک (۷۲درصد) سه بانک شاهد افزایش ادغام APIهای بانکداری شرکتی بوده است. بانک‌های نوآور که برای ارائه محصولات و خدمات جدید از Open API استفاده می‌کنند، در حال گسترش خدمات و پیشروی خود در بازار هستند.

API کمک می‌کند تا کسب‌و‌کارها یا سیستم‌های مختلف با هم تعامل کنند و با ترکیب سرویس‌های یکدیگر، سرویس‌های جدید با ارزش‌افزوده متمایز خلق کنند. API که به آن «رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن» هم گفته می‌شود، مجموعه‌ای از توابع است که با حفظ محرمانگی به برنامه‌ها امکان دسترسی به داده‌ها و تعامل با اجزای نرم‌افزار خارجی، سیستم‌عامل‌ها یا سرویس‌های خرد را می‌دهد.

open api

چرا بانک‌ها در حال حرکت به سمت Open API هستند؟

بهره‌وری و ایجاد محصولات و خدمات جدید با همکاری فینتک‌ها، محرک‌های کلیدی برای بانک‌هایی هستند که در حال حرکت به سمت Open API هستند. بانک‌های پیشرو در حال بهره‌برداری از مزایای سرمایه‌گذاری دیجیتال خود هستند. این بانک‌ها با استفاده از Open API ظرفیت پلتفرم‌های خود را برای نوآوری و ارائه‌ خدمات به حداکثر رسانده‌اند.

در یک نظرسنجی جهانی، بانک‌هایی به‌عنوان «بانک‌ نوآور» شناسایی شدند که در سه سال گذشته ۹۰ درصد یا بیشتر، خدمات خود را بهبود بخشیده‌اند یا خدماتی کاملاً‌ جدید ارائه کرده‌اند. همچنین بانک‌هایی به‌عنوان «بانک‌ غیرنوآور» شناخته شدند که در بازه‌ی زمانی مشابه، به میزان ۸۰ درصد یا کمتر خدمات خود را بهبود داده‌ یا خدماتی کاملاً‌ جدید ارائه کرده‌اند.

دو دلیل اصلی برای حرکت بانک‌ها به سمت Open API وجود دارد:

  • بهبود فرآیندهای بانکداری داخلی شرکت، گردش کار و مدیریت محصول (۶۵درصد).
  • همکاری با ارائه‌دهندگان شخص ثالث و فینتک‌ها برای ایجاد محصولات و خدمات جدید (۵۹درصد).

یکی از حوزه اصلی تمرکز حوزه پرداخت است؛ طوری که فقط ۸ درصد بانک‌ها هیچ برنامه‌ای برای حرکت به سمت باز کردن APIهای خود ندارند. بیش از دو سوم (۶۸ درصد) بانک‌ها حرکت به سمت Open API بانکداری شرکتی را به‌عنوان بخشی از استراتژی پرداخت خود در نظر گرفته‌اند.

مدیریت نقدینگی حوزه‌ای است که بسیاری از بانک‌ها به آن توجه دارند و ۳۶ درصد آنها قصد دارند در دو سال آینده برای مدیریت پول نقد به سمت API‌های باز حرکت کنند.

چطور در ایران خدمات بانکی شرکتی را با API دریافت کنم؟

فینوتک از سال ۱۳۹۵ با ارائه APIهای بانکی، یکی از پیشگامان ارائه خدمات بانکداری باز شرکتی است. فینوتک پُلی میان بانک‌ها، کسب‌وکارهای بزرگ و استارتاپ‌ها است تا با وب سرویس‌های ما هر کسب‌وکاری بتواند از خدمات مالی و بانکی بهره‌مند شود.

در حال حاضر این ۶ بانک با فینوتک همکاری می‌کنند:

  • بانک آینده
  • بانک سپه
  • بانک خاورمیانه
  • بانک کشاورزی
  • بانک پارسیان

برای اطلاعات بیشتر در زمینه بانکداری شرکتی با کمک API، می‌توانید از مشاوره رایگان کارشناسان فینوتک کمک بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.